A rendszerváltás utáni ötödik ciklus ér véget 2010. október 2-án, tekintettel arra, hogy a Magyar Köztársaság Elnöke 2010. október 3-ra kiírta a helyi önkormányzatok képviselőinek és polgármestereinek választását. Megbízatásunk tehát megszűnik és a választást követően új testület és polgármester kezdi meg munkáját. Hogy 2006. október 1-én, illetve időközben mandátumot kapott testületi tagok közül esetlegesen ki folytatja a munkáját az október 3-án urnazárás után fog kiderülni. Kardoskút lakóinak, illetve választópolgárainak kell dönteniük arról, hogy az új ciklus, most már csökkentett létszámú testületének kik legyenek a tagjai, kik vigyék tovább a település közösségének ügyeit az elkövetkezendő négy éven keresztül. Most röviden tekintsük át az elmúlt időszakban végzett munkát, értékeljük, hogy az elfogadott vállalásainkat hogyan teljesítettük.
A Képviselő-testület összetétele Verasztóné Szabó Irénke sajnálatos halála miatt változott és helyette Szemenyei Sándor képviselő társunk került be a testületbe. A testület tagjai – megítélésem szerint – elismerésre méltóan végezték a választópolgárok bizalmából rájuk háruló feladatokat, képviselték a település érdekeit és döntéseikkel a település lakóinak elvárásait igyekeztek megvalósítani. A végzett munkáért elismerésemet és köszönetemet fejezem ki. A Képviselő-testület tagjainak megjelenéséről a testületi üléseken az alábbi táblázat ad tájékoztatást:
Rendeletek száma:
2006. 10. 01-től 5
2007. 12
2008. 18
2009. 20
2010. 06. 30-ig 11
Összesen: 66
Határozatok száma:
2006. 10. 01-től 81
2007. 188
2008. 197
2009. 222
2010. 06. 30-ig 148
Összesen: 836
A testületi ülések anyagai rendszeresen kihelyezésre kerültek a hivatal előtti hirdetőtáblán és egyre nagyobb nyilvánosságot biztosít az interneten elérhető tájékoztatás a napirendekről, majd a testületi ülésekről és a nyilvános döntésekről. Az internetes tájékoztatás területén jelentős munkát végez Varga Pál közalkalmazott, a település honlapjának gondozója. Kardoskút Község Önkormányzata gazdasági, pénzügyi szempontból eredményes időszakot tudhat maga mögött és jó kondícióban adjuk át költségvetési szempontból a települést. Hitelünk nincs, közintézményeink többsége felújított, útjaink, közterületeink rendezettek, kommunális ellátást biztosító közműveink működőképesek.
Nagyságrendünkhöz képest jelentős megtakarítással rendelkezünk, amely már a következő időszak finanszírozási körülményeit fogja javítani. A bevételek és a kiadások közötti különbség abból adódik, hogy a kimutatás az éves költségvetési és a zárszámadási beszámolókon alapul és az évenkénti pénzmaradvány, amely beépül a következő év bevételei közé (pénzfogalom nélküli bevételek) halmozódik. Településünk népessége a korábbi ciklusokhoz hasonlóan tovább csökkent, amely jellemző a települések többségéhez és Magyarország egészére. A munkánkat jelentős mértékben segítette a polgármesteri hivatal apparátusa, akik a település jegyzőjének irányításával közreműködött a döntések előkészítésében, majd a döntéseket követően azok végrehajtásában. A hivatal, továbbá az általunk fenntartott intézmények vonatkozásában a szolgáltatások minőségével, az ott dolgozók tevékenységével kapcsolatban csak minimális kritika fogalmazódott meg, melyek általában egyéni sérelmeket takartak és többnyire tőlünk függetlenek voltak.
Leköszönő testületünk nevében a végzett munkáért köszönetet mondok minden köztisztviselőnek, közalkalmazottnak.
Talán a munkánkkal való elégedettség okaként a választópolgárok visszafogott érdeklődést tanúsítottak közös ügyeink iránt, bár személyes találkozások, továbbá az éves falugyűléseken több észrevételt, javaslatot tettek, melyek később megalapozottságuk szerint megvalósulhattak. Testületünk 2007. március 22-én megtartott ülésén fogadta el gazdasági programját. Önkormányzatunk gazdasági programja alapvetően – nyilvánvalóan a helyi viszonyok figyelembe vételével – az akkor kidolgozott kormányprogramra alapozódott. Ma már tudjuk, hogy az akkori kormányzati elképzelések a világméretű gazdasági válság hatására csak nyomokban valósultak meg, és természetesen az önkormányzatokra is jelentős megszorítások nehezedtek. Kardoskút Község viszonylagosan szerencsés települések közé tartozik, hiszen a legjelentősebb iparűzési adót fizető MOL Nyrt. és a tevékenységéhez kapcsolódó társaságok, valamint a gázenergia tárolásában, szállításban és értékesítésben részt vevő Rt-k olyan ágazathoz tartozók, amelyeket kevésbé viselt meg a válság, továbbá az iparűzési adófizetés időbeli eltolódása miatt eddig kevésbé jelentkezett a fogyasztás visszaeséséből eredő adóalap csökkenés. Egyéb ágazatokat (mezőgazdaság, mezőgazdasághoz kapcsolódó tevékenységet folytatók) súlyosabban érintett a válság és ennek következményeit mi is érezzük. Az idegenforgalmi beruházások is elmaradtak és a Fehértóhoz kapcsolódó reményeink sem váltak valóra. Megítélésem szerint sokat javult Kardoskút-Pusztaközpont rendezettsége. Jelentős költséggel felújítottuk a romos állapotú Barackosai Olvasókört. Sajnos a ciklus időszakában nem sikerült megvalósítani településünk és Orosháza város közötti kerékpárutat, pedig a településünk és Orosháza város is pályázott a megvalósításra. A bekerülés nagyságrendje miatt csak pályázati források bevonásával valósítható meg. A későbbi lehetőségek kihasználása miatt az építési engedély meghosszabbítása folyamatban van. A település infrastruktúrája rendben van, igen jelentős összegeket fordítottunk különösen az úthálózat felújítására. A munkahely teremtési elképzeléseinkre is rányomta bélyegét a válság, a munkanélküliség nálunk is nőtt, bár a közfoglalkoztatást bővítettük. A ciklusprogramban megfogalmazott elvárásnak megfeleltünk, az önkormányzati vagyon ebben a nehéz időszakban is gyarapodott. A ciklus időszakában figyelembe véve a töredékidőszakot is, fejlesztésre több mint 45 millió forintot költöttünk, amely viszonylag mérsékelt nagyságrend, viszont a felújításra fordított keret jelentős, közel 143 milliós felhasználást valósítottunk meg:
Megvalósult fejlesztések 2007-2010. (százezer forint értékhatár felett)
2007. | Termőföld vásárlás | 7.377.000 | |||||
Buszváró | 184.000 | ||||||
2008. | Olasz Ernő síremléke | 140.000 | |||||
Fűkasza beszerzés | 194.000 | ||||||
Számítástechnikai eszközök (hivatal, rendelő) | 433.000 | ||||||
Szolgálati lakás – kazán | 133.000 | ||||||
Számítástechnikai eszközök (óvoda) | 195.000 | ||||||
Művelődési Ház – erősítő | 124.000 | ||||||
2009. | Fűkasza beszerzés | 217.000 | |||||
Hőlégsterilizáló berendezés rendelőbe | 263.000 | ||||||
Számítástechnikai eszközök (hivatal, rendelő) | 557.000 | ||||||
Számítástechnikai eszközök (művelődési ház) | 247.000 | ||||||
Projektor a művelődési házhoz | 230.000 | ||||||
2010.* | Számítástechnikai eszközök (hivatal) | 400.000 | |||||
Fénymásoló | 600.000 | ||||||
Fűkasza beszerzés | 250.000 | ||||||
Sebességmérő és kijelző | 2.000.000 | ||||||
Védőerdő telepítés | 1.000.000 | ||||||
Fogorvosi berendezés | 4.000.000 | ||||||
Kisteherautó vásárlás | 6.000.000 | ||||||
Kerítés építés (műv. Ház, óvoda, iskola, hivatal) | 10.600.000 | ||||||
Járdaépítés | 2.500.000 | ||||||
Számítástechn ikai eszközök (műv. ház) | 1.000.000 | ||||||
Kazán (műv. ház) | 300.000 |
Megvalósult felújítások 2007-2010. (százezer forint értékhatár felett)
2007. | Pusztaközponti Olvasókör | 16.617.000 |
Rákóczi, Rózsa, József Attila, Napsugár utcák felújítása | 15.983.000 | |
Petőfi u. felújításának előkészítése | 1.611.000 | |
Általános Iskola bejárati ajtók cseréje | 710.000 | |
Művelődési Ház, konyha felújítás | 1.686.000 | |
2008. | Járda felújítás | 1.465.000 |
Petőfi u. szélesítése és felújítása | 38.542.000 | |
2009. | Településközpont felújítás előkészítése | 553.000 |
Útfelújítás – Mikszáth K. Munkácsy sor | 6.407.000 | |
Iskolai osztályterem parkettázása | 359.000 | |
Hivatal, Művelődési Ház felújításának pályázati előkészítése | 787.000 | |
Óvoda felújítása | 6.535.000 | |
2010.* | Gyógyszertár felújítása | 3.200.000 |
Hivatal felújítása | 12.000.000 | |
B.M. Vízművek rekonstrukciós költsége | 2.200.000 | |
Művelődési Ház bejárati ajtók | 1.400.000 |
Ezek az értéknövelő beruházások meghaladják az értékcsökkenés nagyságrendjét. Korábbi időszakhoz képest a pályázati forrásbevonás lehetősége – különösen miután a gazdasági világválság hatása jelentkezett Magyarországon – erősen korlátozottá vált. Pályázati kiírások számos esetben úgy jelentek meg, hogy csak a leghátrányosabb helyzetű kistérségekhez lévő települések pályázhattak. A válság és az előre borítékolható kormányváltás hosszú időre leállította a pályázatokat elbíráló szervezetek munkáját. Az új koncepció keresése miatt működésük még jelenleg sem zavartalan. Biztos vagyok abban, hogy mindannyiunkban van bizonyos fokú elégedetlenség, hiszen szerettünk volna többre jutni, több mindent megvalósítani. Nyilvánvalóan lehet, ami rajtunk is múlt, de természetszerűen nem tudjuk függetleníteni magunkat a bennünket körülvevő makró világtól. Abban biztos vagyok, hogy a testület minden tagja értékrendjének megfelelően lelkiismeretesen mindent megtett a település érdekében.
polgármester